Derfor er det nemmere for små virksomheder, at sige ja til inbound marketing

Spring ud i inbound marketing

Spring ud i inbound marketingDet er ofte nemmere for mindre virksomheder at tage springet ud i inbound marketing end det er for store virksomheder. Dette er i hvert fald min teori. Grunden til dette er, at beslutningstagerne i større organisationer, har større krav til, at marketinginvesteringer nemt kan måles på ROI. Dette kan hurtigt være svært fordi inbound marketing involverer aktiviteter, der skaber synergier og resultater der ikke altid kan måles for sig selv.

Selvom inbound marketing er langt nemmere at måle effekten af end de fleste off-line medier, er det stadig nemmere, at måle den direkte værdi af en bannerreklame, for eksempel. Mindre virksomheder kan derimod tilgå markedet, uden krav til at bevise værdien af hver eneste time eller krone brugt, fordi de ikke har en direktion eller bestyrelse, der kræver ROI-beregninger.

 

Resultater kan ikke altid trackes tilbage til en specifik aktivitet

Det kan være svært at måle succesen på inbound marketing i kroner og øre, fordi der er så mange fordele der ikke kan trackes direkte til ens inbound marketing aktiviteter.

Hvis du for eksempel bruger en del tid på relationsopbygning på forskellige eksterne platforme, såsom en blog, og du opnår synlighed blandt sitets læsere, vil det være sandsynligt at læserne på et tidspunkt også besøger din hjemmeside. Med mindre læserne følger dit kommentarlink til din hjemmeside, har du ingen mulighed for at tracke disse besøg tilbage til den specifikke inbould marketing aktivitet.

Direkte trafik der er drevet af de aktiviteter du udfører ifm. inbound marketing og som forbedrer kendskabet til dit brand, er en af mange fordele ved inbound marketing. Det kan dog være svært at vurdere, præcist hvor meget værdi der rent faktisk ligger i disse marketingaktiviteter, og ofte vil en marketing manager skulle vise sin chef hvilke resultater der er opnået med specifikke aktiviteter. Dette vil holde mange fra det ukendte og fortsætte med push marketing.

 

Agilitet er en fordel for små virksomheder

Helt små virksomheder og ikke mindst iværksættere, der har mulighed for at følge en mavefornemmelse eller en marketing filosofi, der ikke altid er nem at måle, vil typisk have nemmere ved at sige ja tak til inbuond marketing. De skal ikke rapportere til nogen, og derfor vil disse mindre virksomheder kunne konkurrere med meget større virksomheder, med meget større budgetter.

Selvom du ikke kan måle alt, skal du huske at tage så mange beslutninger på dataindsigter som muligt. Prøv nye ting, men test dem af og se om de fungerer før du poster flere penge i det. Og til alle jer, der sidder som beslutningstager i en stor virksomhed, gør det der fungerer i det år vi lever i.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.