Bounce rate / afvisningsprocent

Hvad er Bounce Rate i Google Analytics?

Afvisningsprocent, eller det vi i daglig tale kalder bounce rate, er den andel af besøg der forlader din hjemmeside, efter at have set kun én landing page. Det betyder, at en side med en høj bounce rate, ikke formår at føre den besøgende videre til andre relevante sider.

Bounce rate bliver af mange, ikke mindst Google, set som en kvalitetsfaktor. Jo lavere bounce rate, jo mere interessant er det for den besøgende at se andet indhold på hjemmesiden. Derimod vil sider med en høj bounce rate ikke tilbyde den type indhold eller den kvalitet af indhold, som den besøgende forventer.

I nogle tilfælde er det dog ikke decideret negativt at have en høj bounce rate. For eksempel er det meget normalt at folk “bouncer” på sider, der har til formål at svare på ét spørgsmål alene. Det kunne eksempelvis være sider med kontaktoplysninger eller åbningstider. Her forventes det ikke at den besøgende skal bruge andet information fra hjemmesiden.

Hvad er en høj og en lav bounce rate?

Niveauet på en sides bounce rate bør altid vurderes ud fra hvad der er normalt for den type landing page der er tale om. På en kontaktside er det for eksempel normalt med en bounce rate på over 50 %, mens det på en kategoriside ikke bør være meget højere end 30 %. Ofte afhænger niveauet på frafaldsprocenten af den type trafik du trækker ind til siden. Har du meget købt trafik, fra bannere eller AdWords, vil du typisk have en højere andel af frafald, end hvis du får mest trafik fra de organiske søgeresultater.

I SEO-miljøet spekuleres der i om bounce rate har en direkte effekt på ens synlighed i søgemaskinerne. Der er i korrelationsbaserede undersøgelser indikationer på, at Google bruger bounce rate til at vurdere en hjemmesides kvalitet, og dermed dens placering på en given søgestreng.