Mobilbetaling revolutionerer loyalitetsprogrammer

Mobilbetaling og loyalitetsprogrammer

Du kender sikkert loyalitetsprogrammer fra dit supermarked i form af rabatkort eller små klistermærker, eller måske fra dit foretrukne flyselskab hvor du optjener point. Virksomheder verden over forsøger at holde på sine kunder vha. forskellige loyalitetsprogrammer, men tit og ofte resulterer de ikke i den altoverskyggende loyalitet som firmaerne forventer. Faktisk ville folk være ligeglad hvis 94 procent af alle brands forsvandt, siger en undersøgelse fra Havas Media.

Loyalitet er vigtig og kan aflæses på bundlinjen, men vejen dertil kræver, for det første, utrolig meget viden om kunderne, og for det andet, en passende sammensætning af kommunikation og markedsføring der matcher kundernes adfærd.

Jeg tror, at mobilbetaling, og smartphones generelt, kommer til at revolutionere den måde virksomheder kommer til at arbejde med loyalitetsprogrammer i årene fremover.

Mobilbetaling og loyalitetsprogrammer

Hvad er et loyalitetsprogram?

Loyalitetsprogrammer er langsigtede, strukturerede marketing- og salgsaktiviteter der fremmer kundefastholdelse og øger “customer lifetime value”.

Det har gennem årtier været et af virksomhedernes største fokusområder at holde kunderne loyale, fordi det er så dyrt, hele tiden at skulle tiltrække nye kunder. Typisk siger man, at det koster 6 gange så meget at få en ny kunde, som at gensælge til en eksisterende kunde.

Derfor har supermarkeder, flyselskaber, hotelkæder, og mange andre, forsøgt sig med forskellige tiltag til at øge kundernes loyalitet. Typisk har det dog ikke været muligt at vise et entydigt positivt resultat af sådanne tiltag. Netop derfor er en revolution af virksomhedernes loyalitetsprogrammer nødvendig, og nu er teknologien endelig klar til at starte denne revolution.

 

Et paradigmeskifte

Ifølge Accenture er 46 procent af de amerikanske forbrugere mere tilbøjelig til at skifte udbyder end de var for 10 år siden. Dette skyldes, efter min mening, de prissammenligningsmuligheder internettet har givet forbrugerne inden for de seneste 10 års tid. Derudover er det jo tydeligt at op imod 94 procent af alle brands, ikke har formået at følge forbrugernes udvikling og skabe et stærkt og klart brand der kan sikre deres loyalitet.

Hvis man udelukkende forsøger at skille sig ud fra konkurrenterne på en lav pris, er der altså ikke grubund for at skabe mere loyale kunder. Der vil altid være et firma med samme kedelige brand, som vil underbyde dig på prisen.

Apple og andre succesfulde brands har derimod kunnet øge sine priser og generelle indtjening over tid, fordi de har formået at skabe en loyal kundebase. Mange af de virksomheder der ikke har så loyal en kundebase som Apple, har forsøgt at lave incitamentsordninger i form af fysiske kundekort, guldmærker og lignende, for at holde på sine kunder.

Effekten af disse ordninger forsvinder dog langsomt, fordi de hele tiden stiller krav, til at kunden beholder de fysiske kort og mærker i sin pengepung, eller være endnu, hjemme på hylden. F.eks. er der, ifølge Colloquy, hele 3,3 milliarder medlemsskaber af forskellige loyalitetsprogrammer i USA, hvilket er hele 29 medlemsskaber per husstand. Men størstedelen (58 procent) af disse medlemsskaber er faktisk ikke aktive.

Så længe betalinger sker offline, for eksempel i form af kontanter, er der ikke nogen effektiv metode til denne slags initiativer. Men, dette er nu ved at ændre sig!

 

Smartphones og mobilbeting

I en ny verden hvor det er sværere at holde på sine kunder, er det vigtigere end nogensinde før, at gøre brug af teknologier der kan lukke hullet mellem virksomhed og forbruger.

Inden for de seneste par år er der dukket en mulighed op for at drive mere effektive loyalitetsprogrammer ved hjælp af smartphones, og i særdeleshed mobilbetaling.

Måden hvorpå vi handler med varer flytter sig i øjeblikket fra kontanter og kreditkort, til internettet og smartphones. En lang række mobile betalingsløsninger er kommet på markedet, og bliver i højere grad brugt nede i butikken, på restauranten og på nettet. Ifølge Eniro har 16 procent af danskerne brugt mobilbetaling som betalingsmiddel på et loppemarked, kræmmermarked eller madmarked. For de 18-35-årige er tallet hele 28 procent. Mobilbetaling er altså på vej frem.

Mobilbetalinger giver virksomhederne (store som små) mulighed for at automatisere og forenkle brugen af loyalitetsprogrammer, og ikke mindst indhente mere viden om deres kunder, så de bedre kan imødekomme kundernes krav og ønsker.

Det er dog ikke alle mobilbetalingsløsninger der er udviklet til at indeholde loyalitetsprogrammer og avancerede forbrugerindsigter.

Danske iværksættere, der står bag den nye mobilbetalingsapp Zalr, er dog rigtig godt i gang med at sende en løsning på markedet. Den håndterer ikke kun betalingen og gemmer kvitteringen, men giver også butikken mulighed for at kommunikere målrettet til kunderne baseret på deres præferencer. Derudover kan butikken få udviklet et loyalitetsprogram der fungerer 100% automatisk, uden krav til at kunden husker medlemsnummer eller medlemskort.

Dertil bliver det også muligt for virksomhederne at indhente værdifuld viden omkring sine mest loyale kunder, og skabe en bedre købsoplevelse, hvilket igen øger loyaliteten og dermed indtjeningen.

Zalr Mobilbetaling
Zalr tilbyder forretninger, restauranter, webshops, mm. at bruge kundernes preferencer til at skabe effektive loyalitetsprogrammer.

Fremtiden

Vi er kun i den spæde start af mobilbetaling, og mange nye løsninger vil forsøge at “disrupte” markedet. Mens nogle vil bide sig fast i markedet, vil andre bukke under for konkurrencen.

Jeg tror bestemt at folk ér, eller i det mindste bliver, parat til at have to, tre eller flere mobilbetalingsapps i sin smartphone og gøre brug af dem alle, afhængig af købssituationen og butikken. Det vil dog kun være de løsninger der formår at lukke afstanden mellem virksomhed og forbruger, der kommer til at få succes fremover.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.