On page SEO i 2016

WordPress interface

Tips til landing page optimering post Panda, Penguin og RankBrain

Næsten alt har ændret sig inden for on page SEO de sidste år. Desværre er der stadig SEO-bureauer der ikke har forstået dette, som rådgiver sine kunder forkert. Derfor har jeg lavet en simpel guide til kunder, såvel som SEO-bureauer der endnu ikke er kommet ud af 2013, om at producere gode landing pages der fungerer i dag, og ikke mindst i morgen.

WordPress interface

 

Klarlæg sidens formål før du begynder

Inden du starter på noget som helst, er det vigtigt at du klarlægger sidens formål. Du kan gøre dette ved at stille dig selv to simple spørgsmål.

Til hvem skal siden målrettes? F.eks. privat eller erhverv, influent eller beslutningstager, barn eller voksen, fagmand eller amatør, mobil -eller desktopbruger.

Hvad vil du have læseren til at gøre? F.eks. ringe dig op, downloade en brochure, tilmelde dit nyhedsbrev eller købe med det samme?

Kan du svare på disse to spørgsmål vil du med det samme vide, i hvilket sprog du skal skrive, hvilken information der er vigtig for læseren og ikke mindst hvilke links og andre call-to-action du skal have på siden.

 

Lav en keywordanalyse og smid den ud

Den klassiske keywordanalyse er stadig nyttig, men den er ikke nær så vigtig som den var før Panda og Penguin. Find ud af hvilke ord dine konkurrenter bruger og smid dem ind i Googles Keyword Planner som du sikkert altid har gjort. Brug din nye liste med keywords til at udvikle ideer og emner til indhold, og skriv dem ned som noter. Herefter skal du i princippet ikke bruge den mere, men du kan notere et eller to af søgeordene bag øret, til når du skal lave title tag og meta description.

 

Brug rigeligt med overskrifter i lange tekster

Hvis din side har meget indhold, ikke mindst tekst, skal du huske at gøre flittig brug af overskrifter. Dette hjælper brugeren til at få et overblik over siden, og du undgår dermed at folk smutter igen fordi de ikke har tålmodighed til at læse en lang tekst de ikke ved hvad indeholder.

Ud over overskrifter kan du også markere vigtige pointer med fed eller kursiv tekst. Og glem ikke at bruge punktopstilling når det er relevant. Til kompleks information, kan du også vurdere om du skal bruge tid eller penge på at få lavet en illustration eller video, der kan erstatte store mængder tekst.

 

Lav mobilvenligt indhold

Det er ikke altid nok kun at smide nogle overskrifter ind i teksten. Ofte kan det være en fordel at gøre indholdet mere ”snackable” og kortere end man egentlig synes er godt. Simpelthen fordi de mange mobilbrugere ikke er interesseret i at læse lange tekster der kræver at man scroller meget. Derfor er det i særlig høj grad vigtigt at bruge illustrationer, korte sætninger og punktopstilling hvis du har mange mobile brugere.

 

Dæk emnet og stop

Skriv ikke mere end hvad der er nødvendigt! Særligt, skal du ikke skrive udelukkende for at opnå et vis antal ord (som du er blevet anbefalet i et SEO-forum i 2010) eller for at sikre at du har nævnt alle synonymer for dine keywords (som du har hørt at du skal i en podcast fra 2014). I dag kan du sagtens opnå høje placeringer på Google med kun to linjer tekst. Så længe du afdækker emnet tilstrækkeligt, og du formår at motivere dine læsere til f.eks. at klikke videre til andre websider på din hjemmeside, downloade en brochure eller måske tilmelde dit nyhedsbrev.

 

Motiver til engagement

Når du er færdig med at lave indhold til siden, kan du i bunden af siden, forsøge at motivere læseren til at engagere sig. Fx ved at dele siden på sociale medier, maile indholdet til en kollega eller ven, eller skrive en kommentar direkte på siden, hvis det er muligt. Denne type engagement indikerer, over for søgemaskinerne, at indholdet er relvant og ikke mindst populært blandt læserne. Dette kan, i sig selv, give et boost på Google SERPs og som det mindste få dit brand ud til flere potentielle kunder.

 

Lav en kort og beskrivende URL

På trods af Googles aftagende interesse for de klassiske on page SEO-elementer, er det stadig vigtigt at gøre brug af keywords i URL’en, når man vil rangere på keywords med høj konkurrence. Vigtigt er det dog stadig at URLen er kort og præcist, så man hurtigt kan afkode den i søgeresultaterne.

 

Socialize din titel og beskrivelse

Apropos sociale medier, vil jeg anbefale at du giver sidens title tag og meta description et ”social kick”. Det vil sige, at du gør siden mere attraktiv når den bliver delt på sociale medier. Typisk vil Facebook, LinkedIn, m.fl. automatisk bruge titlen og beskrivelsen direkte i news feedet. Se eksempel her:

LinkedIn post

Der er flere måder at gøre title tags og meta descriptions mere ”shareable” på. Jeg vil anbefale at gøre det aktuelt, f.eks. ved at nævne årstal, som i eksemplet ovenfor, eller nævne kendte events eller personer der er relevante for indholdet. Dette er med til at tiltrække opmærksomhed til indlægget.

 

Skab click-bait i titel og beskrivelse

Title tags og meta descriptions skal ikke kun være interessante på sociale medier. De skal også tiltrække klik direkte i Google SERPs. Josh Bachynski har lavet en fremragende video turorial på YouTube, om hvordan du laver click-bait i titel og beskrivelse. I stedet for at bruge det værktøj som Josh bruger i videoen, vil jeg dog anbefale at bruge Screaming Frog.

Husk at du ikke skal ”stuffe” din titel med keywords, men nævn gerne det vigtigste keyword en enkelt gang, ikke mindst for genkendelighedens skyld. Og, med op i mod 50-60% mobile brugere, anbefaler jeg at skrive kortere titler end ofte anbefalet da der ikke altid er plads til nær så mange tegn på mobiltelefoner.

 

Optimer billeder

Optimering af billeder er stadig vigtig for at søgemaskinerne kan forstå indholdet. Tilføj derfor altid et ALT tag og et beskrivende filnavn, lige meget om det er en infograf eller et logo. Hvis du har brugt keyword i URL, title tag, overskrifter og teksten, vil jeg anbefale at du i det mindst undlader at bruge det i billedernes ALT tag. Ellers vil det, for Google, lugte langt væk af overoptimering.

 

Tak fordi du læste med!

Jeg håber ,at du nu er blevet klædt bedre på til at lave gode SEO optimerede landing pages, og ikke mindst at du kan vurdere om det dit SEO-bureau anbefaler er direkte risikabelt eller top notch.

Har du spørgsmål eller kommentarer svarer jeg på dem så hurtigt som muligt.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.