Ranking factor undersøgelser: Pas på!

Pas på med korrelationsbaserede ranking factor undersøgelser

De seneste par uger har resulteret i hele to store undersøgelser af Googles ranking factors. Den første kom fra Searchmetrics den 30. juli 2015 og den seneste kom fra Moz den 11. august 2015. Begge undersøgelser er korrelationsbasseret, som de fleste andre, om end Moz’ undersøgelse også inkluderer en kvalitativ undersøgelse med svar fra 150 SEO-eksperter.

Pas på med korrelationsbaserede ranking factor undersøgelser

 

 

 

Vær kritisk

Hvis du læser disse undersøgelser med henblik på at skabe bedre organiske resultater for din hjemmeside, skal du være meget opmærksom, og kritisk, over for de resultater der publiceres.

Forstå mig ret, undersøgelserne fra Search metrics og Moz er blandt de bedste, og der er brugt rigtig meget energi på at lave nogle virkelig professionelle undersøgelser. Problemet er bare at de skal forstås korrekt for at du ikke misbruger den information de giver.

 

Korrelationsdata

Med en korrelationsbaseret metode som grundlag for undersøgelserne, skal du nemlig have for øje, at resultaterne ikke fortæller præcist hvor meget vægt Google tillægger faktorerne, hvis noget overhovedet.

For eksempel foreslår Moz’ undersøgelse, at delinger på de store sociale medier (fx Facebook) har en betydelig positiv værdi i forhold til at rangere højt i SERPs (search engine results pages). Undersøgelsen er dog ikke et bevis for dette, hvilket Moz også selv skriver.

Resultatet er nemlig baseret på den korrelation der er mellem hjemmesider der performer godt i Google, og hjemmesider (brands) der performer godt på sociale medier. Hjemmesider der ligger højt i Google opnår tilfældigvis også mange sociale delinger. Det vil sige at man ikke kan vide om hjemmesiden er succesfuld i Google pga. de mange sociale delinger, eller om hjemmesiden tilfældigvis er så populært og kendt, at de både opnår mange sociale delinger såvel som mange eksterne links.

Derfor skal du virkelig passe på når du bruger disse undersøgelser!

 

Kan jeg slet ikke bruge dem til noget?

Jo, så længe du forstår metoderne der ligger til grund for undersøgelserne, og den betydning metoderne har for resultaterne. Så kan du absolut godt bruge dem til noget.

Jeg kan for eksempel rigtig godt lide, at Moz har inkluderet en ny dimension ved at få input fra 150 SEO-eksperter. På den måde får vi to sider af samme sag – altså rå kvantitativ data plus kvalitativ data fra eksperter.

I modsætning til korrelationsundersøgelserne, er resultaterne fra SEO-eksperternes svar en direkte afspejling af, hvad DE mener har værdi som ranking factor. Selv eksperter kan tage fejl, og det gør de helt sikkert også. Men, de har trods alt en årrække af erfaring med at teste forskellige faktorer (årsagssammenhæng), hvilket jeg stoler mere på end korrelationsundersøgelserne. I mit daglige arbejde med SEO kan jeg også selv se hvad der sker når jeg laver en ændring på en webside.

Vær skeptisk over for begge typer undersøgelser, og så længe du vurderer begge sider af sagen med kritiske øjne går det ikke galt.

 

Sådan kan du bedst være på forkant med Googles ranking factors

Mit forslag til dig der gerne vil være sikker på at få den maksimale synlighed ud af din hjemmeside, er 1) at have det tekniske fundament på plads (dette er en af de SEO-aspekter der er bedst at outsource til eksperter), 2) at involvere dine kunder og andre interessenter på sociale netværk, på review sites og på din blog, og 3) at holde indholdet på din hjemmeside opdateret så det matcher de forventninger dine brugere har til funktion, information og usability.

Hvis du følger disse tre simple råd, tror jeg på, at du er sikret de næste mange år i Google og andre søgemaskiner. Det er trods alt i Googles interesse at vise 1) hjemmesider der er nemme at crawle og forstå, 2) hjemmesider (brands) der er populære og troværdige, og 3) hjemmesider der indeholder relevant og unik information der er nemt at finde.

Et sidste råd, der i virkeligheden er det mest simple, men måske også det sværeste at eksekvere er, at se i hvilken retning Google går, og særligt hvad Google er i stand til at gøre. Én ting er at Google gerne vil gøre sociale signaler til ranking factors, en anden ting er at de teknisk kan skaffe den data de skal bruge til at tillægge websider værdi.

 

God fornøjelse med de kommende års mange ranking factor undersøgelser og ikke mindst held og lykke i SERPs.

 

Skriv et svar

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.