Om macating.dk

Om macating.dk

Hvad er MACATING?

Mit navn er Mark A. C. Andersen, og jeg har startet macating.dk. Her giver jeg mit bud på succesfuld online markedsføring, i form af permission based marketing, der trækker potentielle kunder ind i butikken, online såvel som offline. Som SEO Konsulent hos iProspect, har jeg fokus på SEO, men forsøger så vidt muligt at forbinde forskellige online discipliner, så længe de hjælper med at indfri organisationens målsætninger.

Macating – mit marketingkoncept

Intentionen med denne hjemmeside, er at skabe et koncept (macating), der tager hånd om alle de discipliner, medier, genrer, værktøjer og kanaler, som marketingfolk, selvstændige og ledere kan bruge aktivt til at opnå større markedsandele på konkurrenceprægede markeder, hvor kunderne kræver mere end nogensinde.

Macating er, for mig, et andet ord for inbound marketing eller permission marketing. Begge er to forholdsvis nye marketingkoncepter eller marketingfilosofier, som har fået større relevans i takt med internetets udvikling. Under disse to koncepter ligger mange vigtige, men også meget forskellige discipliner, såsom søgemaskineoptimering (SEO), content marketing (CM), social media marketing (SMM) og user experience (UX). Jeg vil ikke prale af at være ekspert på alle disse områder, men jeg føler mig godt klædt på til at forbinde dem under et koncept, og dele ud af mine erfaringer og det jeg læser i bøger og på blogs og hører i mit netværk.

Nye koncepter til en ny verden

Når macating er inspireret af inbound marketing, er det fordi inbound marketing, ligesom permission marketing, har konceptutaliseret den markedsføring der bedst formår at udnytte de udfordringer og muligheder der er i den verden vi lever i i dag. Folk der er vokset op i 80’erne, 90’erne og 00’erne er i højere grad end tidligere generationer begyndt at si al irrelevant information ud af hjernen, hvilket vil sige, reklamer på tv, plakater på busstoppesteder, og annoncer i aviser. Hvis man som forbruger ikke aktivt søger et specifikt produkt eller at få dækket et specifikt behov, er man ikke en særlig relevant forbruger for virksomhederne, der vil skulle fyre store marketingbudgetter af på at manipulere og overtale forbrugeren til at købe sit produkt. Dette har fungeret i mange år og fungerer absolut også for nogle virksomheder i dag. Men, virksomheder der ikke har disse finansielle ressourcer, bør udnytte de muligheder der er, i at nå de forbrugere der har et behov på et givent tidspunkt. Disse muligheder ligger i højeste grad på internettet – der hvor forbrugeren bruger en stor del af deres fritid.

Brug internettet til at nå ud til relevante forbrugere

Internettet har givet mulighed, for virksomheder med små eller slet ingen marketingbudgetter, til at konkurrere med større spillere på markedet. I dag kan en virksomhed hjælpe de forbrugere, der søger en løsning på et problem med det samme det opstår. Lad mig give et par eksempler:

Video

YouTube og andre video sites gør det muligt for virksomheder at publicere unikke videoer i form af guides, anbefalinger, anmeldelser og gør-det-selv tips, og som resultat positionerer virksomheden som ekspert på det produkt eller den service, som forbrugeren lige står og mangler.

Sociale medier

Hvis du har en blog eller en hjemmeside, hvor du udgiver relevant og godt indhold, der kan hjælpe dine kunder, bør du udnytte nogle andre af internetets muligheder – nemlig sociale medier. Blandt de efterhånden mange sociale medier og netværk som Facebook, LinkedIn, Google+ og pinterest, skal der nok være ét der passer til din virksomheds behov. Selvom du sælger B2B og du ikke tror dine kunder er interesseret i hvad du har at sige på de sociale medier, kan du godt tro om igen. Dine kunder er hvad enten du er en B2B eller B2C virksomhed, rigtige personer med mange af de samme behov for information og tryghed før de foretager et køb. Brug de sociale medier til at dele det indhold du ligger på din hjemmeside, og tag hånd om kundernes spørgsmål, så de i første omgang føler de er klædt godt på til at tage den rigtige beslutning om et køb, og i anden omgang fortælle familie, kolleger og venner omkring deres oplevelse. Dette gælder ikke mindst indenfor B2B, hvor netværk er en vigtig kilde til nye handler.

Hvorfor navnet?

macating.dk er som sagt min fortolkning af succesfuld marketing, der tiltrækker relevante kunder vha. de billigste og mest effektive marketingstrategier vi har til rådighed i dagens Danmark. Med valget af dette forholdsvis brede emne kom ordet marketing naturligvis på banen da hjemmesidens navn skulle findes, og kombineret med mine initialer M.A.C.A. skulle det selvfølgelig blive til macating.

Hvem er jeg?

Mit fulde navn er Mark Alexander Clement Andersen, og jeg er bosat i Aarhus sammen med min kæreste. Jeg er 28 år gammel og har brugt de sidste 5 års tid på at koncentrere mig om online marketing – særligt søgemaskineoptimering. Efter at have færdiggjort en bachelor i oplevelsesøkonomi i januar 2010, og dermed opbygget en masse viden om business administration indenfor hotel og turisme, sportsklubber og kulturorganisationer, var det på høje tid at gå mere i dybden med marketing – ikke mindst online marketing og branding. Derfor brugte jeg en del af min fritid på at læse blogs om social media, content marketing, SEO og online kommunikation som helhed, og jeg fik mine første praktiske erfaringer med søgemaskineoptimering i praktik og studiejob. Sideløbende med det praktiske, supplerede jeg med en mere strategisk vinkel på masteruddannelsen cand.negot i marketing og kommunikation i Odense. Her har jeg koblet al den akademiske litteratur og tilhørende modeller sammen med mine egne tanker om dagens verden og særligt udviklingen i forbrugernes adfærd og brug af medier.

Alt dette har hjulpet med at udvikle min tilgang til marketing og kommunikation målrettet mod den moderne forbruger. Derfor forsøger jeg her på hjemmesiden, at dele mine tanker og ideer om content marketing, SEO, social media og meget mere. Jeg vil løbende skrive blogindlæg om nyheder og tendenser indenfor inbound marketing, og ikke mindst give tips til implementering af marketing strategier og koncepter som marketingfolk og virksomhedsejere kan bruge i deres organisationer. Hvis du vil følge udviklingen af bloggen, kan du følge mig på enkelte sociale medier, som du kan finde i footeren nedenfor.

Jeg er taknemmelig for din interesse for macating.dk, og din feedback til hjemmesiden og det indhold jeg publicerer på bloggen er selvfølgelig mere end velkommen. God læselyst og velkommen til.

M.A.C.A.

 

Mark Andersen - SEO Konsulent

 

Mark Alexander Clement Andersen – @MACAMAAN
Inbound Marketing Konsulent

Otte Ruds Gade 13, 2. t.v.
DK-8200 Aarhus N
+45 2815 8015
mark.andersen@macating.dk