Søgemaskineoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering, populært kaldet SEO, har i mange år haft et blakket ry. Delvist fordi de fleste ikke helt forstår hvordan det hænger sammen, delvist fordi mange virksomheder er blevet taget ved næsen af såkaldte SEO-eksperter, der har villet lave nogle nemme penge. I dag er der heldigvis kommet mere fokus på SEO, og de større virksomheder har efterhånden en eller to ansatte der forstår principperne i SEO, og kan dermed stille de rigtige spørgsmål til deres eksterne SEO-konsulenter.

Siden du læser dette, har du garanteret overvejet at gøre mere ud af din hjemmesides synlighed på Google, og måske endda overvejet at søge hjælp hos en konsulent eller ansætte en SEO/SEA medarbejder. Inden du gør det, bør du læse følgende tips, så du ikke hyrer den forkerte til jobbet.

 

1. Forventninger og målsætninger

Hvis du outsourcer SEO til et eksternt bureau eller en freelance SEO konsulent, skal du, som noget af det første, spørge ind til forventningerne af projektet. Altså, hvilke resultater forventer konsulenten inden for hvilken tidsramme. Nogle påstår at de kan skaffe x antal keywords i top 3, men dette er der ingen der kan garantere. Selv de bedste SEO-konsulenter er underlagt Googles almægtige algoritme. Hvis du bliver lovet guld og grønne skove omkring antallet af links og #1 placeringer, skal du løbe skrigende væk.

Jeg vil i stedet anbefale, at du finder en SEO’er der tilgodeser forretningens egne målsætninger, og som udarbejder en plan der understøtter dette. For nogle virksomheder er branding vigtigere end trafik og salg, hvorfor det kan være vigtigt at SEO’en arbejder med search engine reputation management. For andre er salg altafgørende, mens ranks i princippet er ligegyldige. I dette tilfælde skal der arbejdes på supersælgende title tags, og produkttekster der leder til konverteringer.

Sammensæt en række relevante målsætninger, som holder SEO’en op på det der bliver lovet. Langt de fleste SEO-konsulenter kan finde på grunde til, at de ikke har opnået de forventede resultater. Derfor skal du vide hvad der er vigtigt for din forretning.

SEO målsætninger

2. Er der noget bag ved snakken

Alt for mange bureauer prædiker om de rigtige ting, men har ikke formået at implementere de samme tiltag i deres egen forretning. Se derfor hvordan de selv arbejder med SEO. Prøver de at sælge dig content marketing strategier, men har selv hverken blog, downloads eller andet interessant indhold? Eller vil de hjælpe dig med social media marketing, men har ikke selv posted noget de seneste to måneder?

Megafon

3. Hvordan vil du sikre at det også virker om fem år?

Et af de vigtigste spørgsmål du skal stille den kommende SEO-medarbejder eller SEO-konsulent er; hvordan vil du sikre at det også virker om fem år? Altså at det arbejde der foretages ikke kun er til gavn på den korte bane, men også giver værdi flere år efter. Selvom spørgsmålet kan give anledning til et kompleks svar, burde det være nemt at svare på hvis, personen har forstand på sit stof.

Svaret skulle inkludere nogle af Googles “kæledyr” (panda, penguin, hummingbird), såvel som ordene keyword stuffing, overoptimering og linkbuilding.

Resultater

 

4. Få afklaret hvad der sker når samarbejdet stopper

Det er vigtigt at du får afklaret hvad der sker den dag du ikke længere vil samarbejde med SEO-bureauet /freelanceren. I slemme tilfælde kan du risikere, at de links der er blevet lavet, pludselig forsvinder, og at den data (fx ranks) der er blevet indsamlet over årene ikke længere er i dine hænder. Det skal være så nemt for dig som muligt at komme ud af aftalen uden at miste den værdi du har betalt for.

SEO kontrakt

Hvis du er interesseret i at høre hvordan jeg kan hjælpe dig med søgemaskineoptimering, kan du ringe til mig på telefon 28 15 80 15. Så kan vi tage en 100% ærlig snak om forventninger, erfaringer, SEO-tilgang og betingelser.