8 vigtige SEO faktorer du skal tjekke i 2016

Skyrocket dine SEO-resultater i 2016

Har du styr på hvordan du skal arbejde med SEO i de kommende 11 måneders tid? Google skal selvfølgelig nok lave nogle ændringer det næste års tid, ja formentlig flere hundrede. Men med forbehold for revolutionerende ændringer, våger jeg mig her ud i 8 vigtige ting du skal tjekke for at opnå succes på Google SERPs i 2016.

Skyrocket dine SEO-resultater i 2016

Skyrocket dine SEO-aktiviteter i 2016

 

Click-through-rate

Jo flere klik et søgeresultat får, set i forhold til den gennemsnitlige klikrate der er tillagt dens placering, jo flere placeringer bliver den flyttet frem. Google har over en længere periode målt gennemsnitlige klikrater for hver placering i SERPs inden for forskellige brancher. På den måde ved Google hvor mange klik (målt i procent af alle) et link bør få når den ligger på position 1, 2, 3, osv.

Lad os opstille et eksempel. Du opererer i brugtbilsbranchen, og den gennemsnitlige klikrate for placering 3 er 15%. Hvis du ligger placeret på resultat nummer 3, men du ikke har en særlig interessant beskrivelse eller titel i dit link, og du derfor kun modtager 8% af alle klik, så er det meget sandsynligt at Google vil flytte din hjemmeside ned, og i stedet teste en lavere placeret hjemmeside på placering 3.

Udnyt derfor muligheden for at oprette klik-venlige title tags og meta description tags på alle dine websider. Dette vil ikke kun give bedre placeringer i søgemaskinen, men naturligvis også resultere i mere trafik pga. den øgede klikrate.

 

Brandede søgninger

En anden super vigtig faktor der har indflydelse på sin succes på Google, er antallet af brandede søgninger. Lad os sige at du har en virksomhed der hedder Car World ApS, og du ikke foretager nogen form for markedsføring. Så vil der nok ikke være ret mange der søger efter din virksomhed og dens ydelser på nettet, ud over din familie og dine venner selvfølgelig. Hvis din konkurrent, Car City A/S længere nede ad gaden flager med 30% tilbud på alle biler, og de annoncerer gennem Google AdWords, Facebook og den lokale avis, er det ret sandsynligt at folk vil begynde at søge efter virksomheden på nettet. Dette fortæller Google, at Car City er en populær spiller på brugtbilsmarkedet, og er derfor relevant at vise i søgeresultaterne på søgninger som fx “brugte biler”.

I stedet for at bruge tid og energi på at skaffe usikre backlinks, bør du igangsætte aktiviteter der skaber en naturlig efterspørgsel efter dit brand. Dette kan være ved aktiv brug af sociale medier, annoncering (offline og online), PR, og fx det at du giver branchens bedste service.

Mål succesen af disse aktiviteter ved at følge udviklingen i søgninger efter dit brand i Google AdWords’ Søgeordsplanlægger.

 

Anmeldelser

Du har sikkert allerede kendskab til mange af de rating sites der eksisterer, ikke mindst dem der er populære i Danmark, såsom TrustPilot, Facebook, Yelp og Google. Mit råd er, at du, så vidt muligt, sørger for at få så mange positive ratings som muligt. Det indikerer nemlig, ligesom gode links, at din hjemmeside er troværdig og populær.

Brug ikke kun dine positive ratings til at få et boost i rankings, men også på din hjemmeside, til at vise nye brugere at du er til at stole på. Jeg anbefaler dog at teste resultaterne (fx konverteringsraten), vha. A/B splittest, med og uden et “rating banner”. Effekten af at have, fx et TrustPilot-banner på hjemmesiden, kan nemlig både vise sig at være godt for konverteringsraten og dårlig for konverteringsraten.

Anmeldelser

Schema

Apropos anmeldelser, kan jeg kun anbefale at du begynder at bruge schema, eller en anden form for struktureret data, på din hjemmeside. Hvis du ikke kender til schemas endnu, kan du se en kort video med Matt Cutts her. Cutts siger i videoen (fra 2012), at Google ikke nødvendigvis giver et ranking boost til sider der bruger schema, men vigtigst af alt siger han ikke at de ikke gør. Dette er en vigtig pointe når det kommer til Google kommunikation. Om ikke andet hjælper du søgemaskinerne til at forstå dit indhold, når du bruger schema, og dette er super vigtigt i en tid hvor Google har fået kunstig intelligens.

 

Annoncer over folden

Har du annoncer på din hjemmeside? Hvis ikke, gå videre til næste punkt. Hvis du gør, har du så overvejet hvor stort et irritationsmoment det er for dine bruger?

Bannere gør dit site langsommere, og nutidens internetbrugere har ikke tålmodighed til at vente 3, 4 eller 5 sekunder på at en webside loader, og bouncer derfor. Tag derudover højde for, at cirka 50% af dine bruger er på et mobilt device, der ikke er så hurtig som en almindelig computer. Ud over irritationsmomentet, er overdrevet brug af annonce-bannere, også en pandafaktor. Det er altså en negativ rankingfaktor, hvis dine annoncer resulterer i uhensigtsmæssig brugeradfærd (se næste punkt), og særligt hvis du i forvejen har indhold af tvivlsom kvalitet.

Særligt hvis du har bannere over folden, altså inden for skærmens rammer før du scroller, skal du passe på. Ja, TV2, Jyllandsposten og de andre store, har også irriterende reklamer over det hele, men de rangerer højt på Google til trods for dette faktum. Drossel ned for bruget af bannere, og flyt så mange af dem ned under folden, hvor de ikke irriterer brugeren. Og undgå for alt i verden popups.

 

Brugeradfærd

I Googles kamp for at komme væk fra links som popularitetsfaktor, er dit sites brugeradfærd blevet interessant at følge. Links er nemme at manipulere med, både i forhold til positiv og negativ SEO, og derfor har Google arbejdet på alternativer. I stedet for links bruger Google nu dine brugeres reaktioner til at afkode hjemmesidens popularitet.

En måde hvorpå du i 2016, kan forbedre dine rankings, er derfor at arbejde med UX (user experience) og CRO (konverteringsoptimering). Succesen kan du bl.a. måle på sitets konverteringsrate, sessionsvarighed, afvisningspricent og sider per session. Hvis du formår at forbedre disse parametre, bør du alt andet lige, opnå bedre placeringer i søgemaskinerne.

 

Backlinks

Tjek dine backlinks! Selvom andre off-page faktorer, såsom sociale aktiviteter og anmeldelser, er kommet ind i billedet de sidste par år, er en hjemmesides troværdighed stadig bedømt på ens linkprofil. Links kan både være en positiv faktor, hvis de er troværdige, men bestemt også en negativ faktor hvis de ikke er. Lav derfor et tjek af dine backlinks med det samme. Brug et værktøj såsom Ahref, Link Research Tools, Moz eller Google Search Console.

Tjek at dine eksterne backlinks ikke er:

  • I footer eller sidebar (uden markeringen “nofollow”)
  • Fra pressemeddelelses sites og lignende artikel sites (uden marketingen “nofollow”)
  • Med keyword rich ankertekster der linker til Exact Match Query sider
  • Fra affiliate og andre sponserede sider (uden marketingen “nofollow”)

Hvis du bruger et tools der giver en overordnet bedømmelse, og den fortæller dig, at din linkprofil er i højrisiko for en Google straf, skal du i første omgang tage det helt roligt. I hvert fald hvis du ikke har modtaget en såkaldt manual action i Google Search Console. Og pas her på! For der er forskellige meddelelser man kan få fra Google.

Hvis du får en “Unnatural link notification”, har du udelukkende fået en automatisk advarsel, som ikke har andet formål end at skræmme dig. Det er nemlig ikke en straf fra Googles Manual Web Spam Team. Og du skal derfor ikke reagere ved at fjerne store dele af din linkprofil eller “disawov’e” dine links.

Udbyg i stedet din linkprofil med troværdige links fra site-typer du endnu ikke har links fra. Jo mere diversitet der er i din linkprofil, jo bedre.

 

Giv dit besyv med

Her fik otte råd til at gøre det lidt bedre på SEO fronten i 2016. Har du et godt råd til dine SEO buddies derude, kan du poste det i en kommentar herunder:

8 vigtige SEO faktorer du skal tjekke i 2016

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Rul til toppen