Danskernes E-handelsvaner i 2015

Statistikker og indsigter over e-handel i danmark

I dette indlæg, finder du informationer omkring de trends, der gør sig gældende i forhold til danskernes e-handelsvaner i 2015. Der er ikke så meget tvivl om, at 2015, bliver året hvor dansk e-handel topper i forhold til de forrige år.

Hvis du ønsker at vide, hvorfor år 2015 højst sandsynligt bliver året, hvor danskerne har handlet mest på nettet, målt på omsætning, bør du helt klart se understående infografik, eller læse videre efter infografikken.

Danskernes e-handelsvaner

Ovenstående infografik, er udarbejdet af Henriette Karoline B. Enevoldsen fra Ekspertvalg.dk, og er baseret på de seneste tal omkring dansk E-handel, samt visse aspekter fra E-handel i Sverige og Norge.

Herunder kan du finde virksomhedsnyttige informationer omkring følgende elementer:

  • Hvad kan du bruge undersøgelsen til?
  • Hvorfor bør du have en responsiv hjemmeside?
  • Hvem handler på nettet i 2015?

 

Hvad betyder undersøgelsen for dig som virksomhed?

Denne undersøgelse, blotlægger relevante aspekter i forhold til de trends, som er på markedet. Trends, som danske virksomheder ikke bør ignorere, således de kan være på forkant med deres konkurrenter og endvidere skabe mere værdi for kunden og derved dem selv.

Det står klart, at hele 79% af danskerne har handlet på nettet inden for de seneste 6 måneder. Derfor er det særdeles vigtigt som virksomhed at have en webshop eller hjemmeside. Denne skal endvidere være optimal i forhold til de gældende markedstrends i 2015 og fremadrettet.

Lige omkring 50% af danskerne benytter enten deres tablet eller mobil til at foretage e-handel, og 4 ud af 10 forbrugere har valgt at forlade en hjemmeside på baggrund af, at den ikke var tilpasset deres mobile platform.

Derfor er det altså vigtigt, at hjemmesiden er responsiv, hvilket betyder, at hjemmesiden er mobilvenlig. En mobilvenlig hjemmeside, tilpasser sig selv alt efter skærmens størrelse. Det vil sige, at hjemmesiden, ser ordentlig ud på både en tablet, mobil eller computer.

Der er mange virksomheder, som tror, at det kun er de unge (18-35 år), som handler på nettet. Men faktisk, viser tallene, at flere i alderen 36+ og endda 60+ også handler på nettet. Dette giver i høj grad mulighed for at udvide sit produktsortiment eller kræver måske helt grundlæggende en ny online strategi.

E-handel, gør det trods alt også lettere at få bestilt større ting hjem, hvilket giver de ældre god mulighed for at få fjernsyn, vaskemaskine eller lignende produkter hjem uden selv at skulle transportere og løfte de relativt tunge produkter.

Om ikke andet, er det logisk nok de unge som fører inden for E-handel, hvor hele 9 ud af 10, har handlet på nettet inden for de seneste 6 måneder, hvilket må anses som værende meget positivt for danske virksomheders afsætningsmulighed på nettet i det unge segment.

I forhold til mænd og kvinder, handler de stort set lige meget på nettet. Dog handler de forskelligt, hvor kvinder primært handler tøj og sko, handler mænd primært elektronik og rejser.

Nu, hvor du ved mere omkring markedet, overvejer du måske i højere grad at markedsføre din hjemmeside eller webshop. Du kan med fordel anvende Social Media Marketing (SMM). Med de sociale medier, kan du med lethed ramme din ønskede platform og demografiske data i form af blandt andet alder og køn.

Denne artikel, er leveret af online marketing specialist Michael Rude Cortzen fra Ekspertvalg.dk. På Ekspertvalgs hjemmeside, kan du læse nærmere omkring virksomhedsrelevante emner som webshops, hjemmesider, onlinemarkedsføring, SEO og meget mere.

Danskernes E-handelsvaner i 2015

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Rul til toppen