En stærk SEO-trategi i 2015 er bygget på et fundament af 1) godt indhold, 2) social interaktion med interessenter og 3) en brugervenlig og mobil hjemmeside. Når du kombinerer disse tre i en SEO-strategi, vil din hjemmeside opnå loyale følgere og brand-fortalere, øget synlighed på tværs af interne og eksterne platforme, og trafik der er mere tilbøjelig til at konvertere. Dette er opskriften på SEO for alle slags brands overalt i verden i 2015.
Hvis du vil slå konkurrenterne, skal der mere til end produktsider
Hvorfor gøre det samme som konkurrenterne når du kan gøre så meget mere. Forfat, design og producer indhold der svarer på din målgruppes spørgsmål.
Folk søger i søgemaskiner med en hensigt. Det vil sige, at der er færre generiske søgninger (fx biler, køkken eller tøj), men flere søgetermer med den ”lange hale” – altså flere ord i en søgning (fx hvad koster en brugt ford mondeo, nyt køkken i klassisk eg eller tøjstil til drenge efterår 2015).
Folk forventer meget mere præcise søgeresultater og søger derefter. Netop derfor skal du være synlig på meget mere specifikke forespørgsler end tidligere, og det stiller krav til dit indhold. Lav en blog, eller opret en række landing pages der giver svar på din målgruppes spørgsmål. Disse bør du linke til, fra synlige steder på dine andre landing pages, såsom produktsider og kategorisider.
Social interaktion – byg autoritet gennem links, reviews, brand mentions og sociale delinger
Selv godt indhold bliver ikke nødvendigvis synligt hvis ikke du interagerer med kunder, potentielle kunder, samt bloggere og andre interessenter. Hvis du bruger sociale medier, såsom Twitter, eller bruger noget så simpelt som email til at informere om nyt indhold, kan du tiltrække links, brand mentions og sociale delinger.
Mens links har været vigtige så længe Google har eksisteret, er det først de seneste par år at sociale signaler er blevet et fokusområde indenfor SEO. Når Google vælger at sænke værdien af almindelige links til fordel for andre eksterne faktorer såsom positiv omtale (fx anmeldelser) og sociale delinger, er det med henblik på at synliggøre webindhold, der rent faktisk er populært blandt brugerne. Dette er i modsætning til en del indhold der indtil nu har opnået stor synlighed vha. links fra gammeldags link building.
Fremover er det derfor vigtigt at sprede investeringen, dvs. ikke kun tiltrække links, men sørge for at behandle sine kunder godt (=gode anmeldelser) og være socialt aktiv på Facebook, LinkedIn, osv.
Teknisk SEO og mobil search
Hvis dit indhold ikke ligger på en brugervenlig platform for både bruger og søgemaskine, vil det ikke opnå meget synlighed på Google. Google har stor fokus på at vise brugervenligt webindhold, og med det øgede brug af mobile enheder (nu over 50 % af internet-trafik på mange hjemmesider), skal hjemmesider fungere godt på både desktop, mobil og tablet. for at rangere højt på Google.
Tag del i diskussionen om SEO i 2015, og kommenter herunder!