SERP er forkortelsen af search engine results page. En search engine result page består af betalte resultater i toppen og i højre side, samt en række organiske (gratis) søgeresultater, der bliver prioriteret efter Google’s algoritme.

 

Eksempel

Når du søger efter f.eks. “kenwood røremaskine” får du en side (SERP) med, 3 annoncer i toppen, efterfulgt af 9 organiske resultater med links til forskellige hjemmesider. I tilfælde, som her, hvor der bliver vist billeder mellem resultaterne, er der kun plads til 9 links, og i andre tilfælde vises der kun 7 eller færre.

I højre side af skærmen er der, ofte ved produktsøgninger, Google Shopping med priser direkte i annoncerne. Nedenunder bliver der vist nogle flere AdWords annoncer i mindre format.

SERP eksempel

 

Mobile SERPs

SERPs på mobile enheder er anderledes end SERPs på desktops. I eksemplerne nedenfor fremgår det tydeligt at Google har udarbejdet designet til at matche mobiltelefoner. Alle de organiske resultater har hver sin boks, og Google Shopping annoncerne i toppen kan man swipe til siden for at se flere.

Mobil SERP Mobil SERP organiske resultater

 

SERP i et historisk perspektiv

Googles resultatsider, som vi har kigget på her, har ændret sig mange gange gennem tiden, men den overordnede struktur ligner den som startede for 15 år siden. Google shopping er en forholdsvis ny feature, og de gule ikoner med “Annonce” er også først kommet på for et par år siden.

Det mest interessante i Google SERPs er dog ikke anonncerne, men derimod alle de rich snippets der er kommet i de organiske resultater. Rich snippets er information, der normalt kun er vist på selve hjemmesidem som linket peger mod, men som Google har valgt at vise direkte i SERPs. Dette kan f.eks. være adresser, åbningstider, priser, billeder og videoer. Hvis man formår at markere sit indhold, f.eks. ved hjælp af Schemas, er der større chance for at få udvidet sin synlighed med rich snippets.

SERP
Rul til toppen