Er du gået i stå efter at have indstalleret Google Analytics på din hjemmeside? Og ved ikke helt hvad du skal gøre for at få mest muligt ud af værktøjet.
Hvis du er den typiske travle forretningsdrivende, uden det store kendskab til Google Analytics, så har du sikkert ikke fået lavet alle af de indstillinger jeg vil dele med dig her.
Mindst 9 ud af 10 af de nye kunder jeg får ind, har ikke sat Google Analytics korrekt op (heller ikke når jeg har overtaget fra et andet bureau). Det betyder, at den data der er til rådighed, er mangelfuld og misvisende.
Jeg vil forsøge at guide dig igennem de opsætninger og ændringer, som jeg plejer at foretage på nyoprettede Google Analytics-konti, samt gamle konti der mangler en kærlig hånd.
1. Universal Analytics + demografi- og interessedata
Hvis du opretter en ny Analytics-konto, får du per automatik en Universal Analytics-konto. Men hvis du har den gamle version af Google Analytics, vil du for eksempel ikke have mulighed for at spore trafik på tværs af enheder, og du vil ikke kunne se demografi- og interessedata. Hvis du skal have opgraderet til Universal Analytics, så er det heldigvis nemt og hurtigt.
Når du har sikret dig at du har Universal Analytics, skal du huske, at aktivere demografi- og interessedata så du udnytter alle værktøjets muligheder for at få information om din hjemmesides brugere. Demografi og interesser finder du under fanen Målgruppe.
2. Opret to ekstra visninger og rediger dem
Når du har oprettet din Analytics-konto, får du automatisk en tilhørende Ejendom (fx www.hjemmeside.dk) og derunder en Visning, der som standard hedder Alle website data.
Jeg anbefaler, ligesom Google selv, at man opretter yderligere to visninger og navngiver dem:
Unfiltered view: Denne visning indeholder den rå, ubehandlede, data. Du bruger denne som backup, men aldrig i det daglige arbejde.
Master view: Denne visning bruger du i det daglige analysearbejde. Heri har du oprettet mål og filtreret trafikken.
Test view: I denne visning tester du alle dine ændringer, fx filtre, inden du implementerer dem i Master view.
Dette vil derpå se sådan her ud i Admin-fanen:
Ekskluder hits fra kendte bots og spiders
Hvis du ikke foretager nogen ændringer i de oprettede visninger, vil du modtage en masse ”trafik” fra bots og spiders, hvilket forurener din data. Derfor bør du, i dit Master view, under funktionen Visningsindstillinger, ekskludere hits fra nogle af de bots og spiders som Google har kendskab til.
Vælg DKK som valuta
Under Visningsindstillinger kan du vælge DKK (danske kroner) i stedet for USD, som er standardindstillingen. Dette gør du under Valuta vist som. Dette er naturligvis vigtigt når du bruger AdWords-data og e-commerce-data.
3. Opret filtre og få mere valid data
Som udgangspunkt bliver al trafik taget med i Google Analytics, inklusiv den trafik du selv, og dine eventuelle kolleger, genererer, såvel som de hits fra bots og spiders, som Google ikke formår at filtrere væk. Derfor anbefaler jeg at du opretter en række filtre i dit Master view.
Filter 1: Ekskluder al intern trafik.
– Det vil sige den trafik der kommer fra dig selv, dine kolleger og dine samarbejdspartnere (fx webbureau, SEO konsulent og AdWords konsulent).
Sådan gør du:
I Administrator klikker du på Filtre under den visning du arbejder i (fx Master View).
Klik på den røde knap, Tilføj filter, og giv dit filter et navn. Fx “Ekskluder intern trafik”.
Under Foruddefineret vælger du filtertypen Ekskluder. Under den næste drop-down vælger du Trafik fra ip-adresserne og i den sidste drop-down vælger du Der er lig med.
Nu skal du finde den ip-adresse du vil ekskludere. Du finder din ip-adresse ved at google “my ip”, og så vælger du det første link, og på den hjemmeside kan du se din ip-adresse. Tilføj den i feltet, som vist i billedet nedenfor.
Filter 2 (og 3): Ekskluder spammy bots – alle dem som Google ikke selv formår at filtrere væk.
Sådan gør du:
Der er mange måder at gøre dette på, og nogle er bedre end andre. Problemet er, at der altid vil komme nye bots, som bliver bedre til at komme uden om vores filtre, så man bør tjekke op på det en gang imellem og opdatere sine filtre.
Der skal faktisk oprettes to filtre, fordi der er to forskellige slags spam bots.
Filter 2: Den ene slags hedder Ghost Bots, og dem kan du identificere ved at gå ind under rapporten Målgruppe > Teknologi > Netværk. Vælg Hostname som den Primære dimension, og du vil se, at der er nogle hostnames med høj afvisningsprocent og kort gns. sessionsvarighed. Disse kan fx hedde noget med Darodar.com eller Hulfingtonpost.com.
I stedet for at ekskludere disse, laver vi et filter der hedder fx “Inkluder hostnames”, hvori vi inkluderer de rigtige hostnames. Opret nyt filter og vælg Tilpasset, derefter Inkluder og i drop-down skal du klikke på Hostname. I feltet nedenfor tilføjer du alle de hostnames der skal inkluderes. Det vil være dit domæne, subdomæner (fx blog.hjemmeside.dk) og ikke mindst det domæne din checkout ligger på (fx checkout.shopify.com). Igen, husk at separere alle domæner med tegnet | (lodret streg).
Filter 3: Den anden slags spam bot hedder Zombie Bots, og dem kan vi også identificere under rapporten Målgruppe > Teknologi > Netværk. Men i stedet for Hostname, vælger du Tjenesteudbyder som Primær dimension.
De fleste danske brugere har fx TDC, Yousee eller Telenord som udbyder, men du vil sikkert se nogle udbydere, der ikke lyder danske, og som igen viser en høj afvisningsprocent og kort gns. sessionsvarighed. Disse vil fx hedde Google Inc eller Amazon. Du kan finde nogle af dem ved at lave et Avanceret filter som vist her:
For at fjerne disse Zombie Bots, skal du oprette et nyt filter der hedder fx “Eksluder kendte zombie bots”. Vælg Tilpasset, derefter Ekskluder og i drop-down vælger du ISP-organisation. Indsæt så alle de tjenesteudbydere du vil filtrere fra. Det kunne se sådan her ud:
4. Opret mål
Den nok største brøler, som rigtig mange firmaer begår er, at glemme muligheden for at spore konverteringer i Google Analytics.
Du skal naturligvis oprette mål for alle de konverteringer der er mulige at lave på din hjemmeside. Det kan være salg, downloads og udfyldte kontaktformularer. Dertil kan du vælge at oprette mål for brugeradfærden på din hjemmeside – fx antal besøgte websider eller gennemsnitlig sessionsvarighed.
Sådan gør du:
Gå ind under Administrator og klik på Mål under den visning du vil oprette din målsætning i (fx Master view).
Klik på den røde knap, +Nyt mål, og vælg derefter Tilpasset.
Nu skal du vælge hvilken type konvertering du vil måle på. Hvis du vil måle antallet af sessioner på en bestemt url, fx den man lander på når man har udfyldt en kontaktformular, skal du vælge Destination.
Klik Næste og indsæt den url der kommer efter domænet, fx /kontakt/tak-for-din-besked/. Hvis du vil, kan du give målsætningen en værdi, og du kan lave en sti, som du kan bruge til at analysere frafald i konverteringsflowet.
Til sidst kan du tjekke at målsætningen virker, ved at klikke bekræft dette mål.
5. Opret tilpassede underretninger (alarmer)
Tilpassede underretninger er en slags alarmer, som kan underrette dig når der sker noget uventet i udviklingen af ens Analytics-data. Det kunne for eksempel være et pludseligt fald i trafik. Inde i Admin klikker du på Tilpassede underretninger under den visning du vil oprette din alarm. Derefter klikker du på +Ny underretning.
I dette eksempel laver vi en underretning på fald i total trafik.
Giv din underretning et navn.
Vælg om din underretning skal baseres på en dag, en uge eller en måned. Her vælger jeg en dag, så jeg modtager alarmen så hurtigt som muligt.
Under Betingelser for underretning vælger Falder med mere end og en værdi på fx 50 (%). Dette afhænger dog af om din trafik er stabil fra dag til dag. Hvis den er det, kan du vælge en lavere værdi. Jeg vil anbefale at du vælger at sammenligne med Samme dag i forrige uge, men igen afhænger det af hvordan din trafik udvikler sig. De fleste hjemmeside har et trafik-mønster der gentages uge for uge.
Klik Gem underretning og du har nu sat din første alarm op. Du kan sætte flere underretninger op hvis du vil. Fx fald i organisk trafik, eller fald i betalt trafik.
6. Indstillinger for site search
Rigtig mange hjemmesider, særligt webshops, har en søgefunktion, hvor man kan søge efter fx produkter, kategorier og artikler. Hvis du har det, skal husk at sætte Site search op i Google Analytics. Så kan du nemlig se hvad der bliver søgt efter på dit site.
Gå ind på Admin og vælg Indstillinger for visning, under den visning du arbejder i. Scroll ned i bunden til Indstillinger for site search og slå site search til.
Derefter skal du tilføje et Forespørgselsparameter. Dette finder du i den url du får, når du laver en søgning på din hjemmeside. Her har jeg fx søgt efter “køleskab” på min webshop Cosina.dk:
Her skal man finde det der står mellem & og =. I dette tilfælde er det bogstavet q.
Klik Gem og du er nu klar til at modtage søgedata i Analytics. Dette finder du i fanen Adfærd under Site search.
Det var det
Nu skulle du efter min mening være godt på vej. Held og lykke med opsætningen, og stil endeligt spørgsmål herunder hvis det driller.
Har din virksomhed brug for en dag med sparring, ideer og træning inden for online marketing? Så kig her!