Her på den sidste dag af året, er det tiden til at kigge frem og sætte sig nye mål.
Mit mål for 2018 er at forfatte nye meta descriptions på alle mine hjemmesider. Ja, vildere bliver det simpelhen ikke…
Hvis du ikke har hørt det, er der nemlig kommet en opdatering på den anbefalede længde på meta descriptions. Altså den grå tekst du ser under URL’en på søgemaskinerne:
Indtil for kort tid siden var den anbefalede længde på cirka 150 tegn, men i november måned begyndte vi at se meta descriptions der var dobbelt så lange. Og, nu ser det altså ud til at være en permanent ændring.
For få dage siden skrev Dr. Peter J. Meyers fra Moz en artikel om den noget drastiske ændring. Jeg vil anbefale at læse den inden du går i gang. Men for at gøre en lang historie kort, bør du holde dig under 325 tegn hvis du vil være nogenlunde sikker på at få vist den fulde længde i Google.
Jeg har selvfølgelig også selv lavet en lille test på min egen webshop www.cosina.dk for at se mulighederne med de nye anbefalinger.
Jeg lavede en test på en produktside med et køleskab der hedder SD 416. Som det fremgår i den gamle meta description, holdt den sig inden for den tilladte længde. Problemet var bare en den ikke længere fik den synlighed den fik før, fordi der nu vises 4 linjer i konkurrenternes søgeresultater.
Jeg boostede beskrivelsen til 271 tegn, så den strakte sig tre linjer.
Det betyder, at jeg fik mulighed for at tilføje nogle flere budskaber der kunne hjælpe med at øge klikraten. Og oven i hatten fik jeg en rich snippet med pris og lagerstatus, hvilket jeg faktisk vurderer mere værdifuld end den længere beskrivelse.
Selvom jeg har nogle hundrede produktsider at komme igennem, er det mit store mål at få øget længden på mine meta descriptions i 2018. Og jeg kan kun opfordre dig til at gøre det samme. Blandt vores konkurrenter er der endnu ingen der har implementeret nye meta beskrivelser. Så udnyt det inden det er for sent.
Tak fordi du læste med. Og naturligvis ønsker jeg et fantastisk nytår til alle jer SEO-nørder derude.