Det er ingen hemmelighed at vi alle sammen lader vores følelser handle for os. Typisk køber man lidt mere nede i supermarkedet hvis man er sulten. Og når solen skinner er man ofte i lidt bedre humør og har den store ja-hat på. Ikke kun når vi handler dagligvarer men også ved private online salg og b2b-salg.
Hvad kan man så gøre for at udnytte en varm forårsdag eller solrig juli-dag? Det klart vigtigste er, at du som sælger, bliver taget i betragtning til købet, ellers køber kunden bare mere hos din konkurrent.
Her er tre taktikker til at skabe awareness og sælge mere i det gode vejr:
1. Skab awareness inden det gode vejr
Timing af dine annonceaktiviteter er vigtig. Følg vejrudsigten nøje, og når det gode vejr er i sigte kan du skrue op for marketing-budgettet i dagene op til. På den måde vil du være top of mind når det gode vejr sætter ind. Dette gælder særligt hvis du sælger ”vejr-følsomme” produkter, såsom is, svømmebassiner, grillpølser og solbriller. Og ikke mindst hvis det sælges fra en fysisk butik.
2. Boost online aktiviteter under det gode vejr
Hvis du sælger varer online bør dine annoncekroner øges mens det gode vejr er der. Boost dit Facebook og AdWords budget, særligt på de varer og services der associeres med godt vejr. Det kan være cykeludstyr, shorts, havemøbler eller noget så stort som sommerhusudlejning. I denne periode hvor købelysten er lidt større, vil konverteringsraten øges og dermed vil du få mere omsætning for hver krone du bruger ekstra.
3. Ring til dine (potentielle) kunder når det er godt vejr
Sælger du til erhverv, eller sælger du værdifulde varer med en lang betænkningstid, så kan du med fordel udnytte den dag på ugen hvor solen skinner og ringe dine leads op på telefonen. Køberens (formentlig) gode humør vil øge din chance for at lukke et salg, set i forhold til at vente til mandagen efter, hvor det er gråt og vådt udenfor.
Er du i konsulentbranchen, kan du også udnytte det gode vejr ved at ringe rundt til dine vigtigste kunder. Enten for at bringe den dårlige nyhed du har holdt inde med eller bare for forbedre relationen til kunden, på et tidspunkt hvor personen er i godt humør. På lang sigt vil kunden begynde forbinde dig med positive oplevelser.
Men…
Husk også at godt vejr kan være skidt for nogle forretningsdrivende, og at der i mange brancher vil være en lavere købelyst fordi folk hellere vil side med en kold øl på stranden. Dette gælder ikke mindst for fysiske butikker i byerne og salgs af elektronik og husholdningsartikler. Men, så længe folk søger efter dine varer, og du ikke er i nærheden af maksimum synlighed, kan det betale sig at bruge lidt mere krudt på at få dem ind i netop din butik.
Ingen af disse råd er testet af, men det faktum, at mennesker generelt er i bedre humør når solen skinner, giver mulighed for at du kan skabe mere salg – så længe du udnytter vejret i din marketing og salgsaktiviteter.
Ingen af disse ideer kræver en stor marketingafdeling, eller at du bruger en masse af din dyrebare tid. Du skal bare tænke dig om, og lave nogle små justeringer i dit arbejde.