Google har nu i et par dage testet et nyt layout i deres søgeresultatsider (SERP). I stedet for den klassiske blå farve, som har været der siden tidernes morgen, tester Google nu en helt sort font.
Der er ingen tvivl om at layoutet er blevet meget mere clean i disse testversioner. Men links er naturligvis blevet mere anonyme, da de har den (næsten) samme farve som meta beskrivelsen. Det er nu kun URLen der har en tydelig (grøn) farve.
Hvis du arbejder med SEO bliver du nok nervøs for, om det nu er endnu en SERP ændring der fremhæver Google AdWords over de organiske resultater, men faktisk er farven på AdWords links også blevet sort i denne test. Der bør derfor ikke være nogen nævneværdig forskel i klikraten.
Umiddelbart er den gamle lilla farve, som vises efter man har klikket på et link, også blevet sort. Når jeg klikker på et link og efterfølgende laver den præcis samme søgning, forbliver linket i den samme sorte farve.
Hvis du vil se hvordan det almindelige, gamle SERP, med de blå (og lilla) links, ser ud, kan du se det her.