Test af ecommerce bounce rate giver kæmpe overraskelse

Test

En simpel test på en kategoriside har vist at bounce rate, kan svinge mellem 57% og 76% afhængig af hvilket indhold man indsætter over produktvisningerne.

I denne artikel kan du læse om, hvad der sker når man fjerne alt fyldet i toppen af en kategoriside så kun produkter er synlige.

Hvis du ikke kender mig

Jeg sidder til dagligt med ansvaret for udviklingen af webshoppen cosina.dk, der forhandler køkkenudstyr og inventar til restauranter og kantiner.

I den forbindelse sidder jeg f.eks. med søgemaskineoptimering, Google Ads og Facebook Ads, men mindst lige så vigtigt arbejder jeg med udviklingen af UX på sitet. Det er nemlig her man kan hente en masse salg, uden at bruge en øre på annoncering.

Hvordan foregik testen?

Testen startede med, at jeg havde en tese om, at jo mere indhold (fyld) man har over produktvisningerne, jo flere vil ”bounce” væk fra siden. Mit SEO-arbejde har jo betydet, at alle kategorisider har optimerede tekster lige over produktvisningerne, og jeg har altid frygtet, at det har resulteret i en højere bounce rate.

Jeg ville altså teste, hvad der sker, når man fjerner indhold i toppen af siden, så produktvisningerne kommer over folden.

Siden jeg har testet er https://www.cosina.dk/collections/display-koeleskabe, som ud over teksten også havde to store billedelinks rettet mod relevante sider på sitet.

Denne side har, over lang tid, ligget stabilt med en bounce rate på 57%.

Hvis alt gik godt, tænkte jeg at bounce raten kunne forbedres med op mod 5 procentpoint og nærme sig de 50%.

Den side jeg ville sammenligne med, havde altså hverken tekst eller de to billeder i toppen, og så således sådan ud:

Resultatet var tydeligt efter få dage. Bounce rate var steget med 35% til et kolosalt niveau på 76%.

Testens forbehold

Godt nok var datamængden i den anden kørsel ikke helt så stor som i den første kørsel, men stor nok til at give et nogenlunde retvisende billede. Og jeg kunne simpelthen ikke vente længere med at skifte tilbage til den gamle side.

Derudover skal der tages forbehold, for at testen ikke blev kørt sideløbende som en A/B splittest, men derimod efter hinanden. Dette kan altid give anledning til at andre udefrakommende faktorer kan spille ind. Dog har denne sides bounce rate været meget stabil over lang tid, og der har ikke været ændringer i markedsføringen af siden.

Testens konklusion

Jeg kan tydeligt konkludere, at min tese, om at en masse indhold der presser produktvisningerne ned under folden slet ikke er så ringe endda.

Hvis indholdet er godt og relevant, skaber det derimod engagement.

Bounce rate falder drastisk når du får godt indhold på kategorisiden, og derudover øges pages/session med over 50%.

Det eneste MEN der er, er at den gennemsnitlige tid der bruges på kategorisiden er meget lavere (1.05 min. mod 2.37 min.) når der er en masse fyld i toppen, særligt når der linkes væk fra siden.

Derfor er spørgsmålet også, om det indhold man linker videre til, er vigtigt nok, til at man vil ofre “time on page” på kategorisiden.

I dette tilfælde kan jeg se at “Avg. session duration” er cirka den samme på de to versioner. Brugeren konsumerer altså den samme mængde indhold.

Hvad tænker du

Ud over de allerede fremlagte videnskabelige fejl i testen, vil jeg gerne høre din mening og dine erfaringer i kommentarfeltet.

Hvordan vil du analysere tallene? Måske du vil foretrække en højere bounce rate og en højere “time on page” over en lavere bounce rate og en lavere “time on page”?

Test af ecommerce bounce rate giver kæmpe overraskelse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Rul til toppen